Partner serwisu
Drogi i autostrady

Gdańsk: Inwestor tłumaczy, dlaczego nie zawarł umów z podwykonawcami Hydrobudowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
26-06-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Gdańsk: Inwestor tłumaczy, dlaczego nie zawarł umów z podwykonawcami Hydrobudowy
fot. GIK
Problemów z Trasą Słowackiego w Gdańsku ciąg dalszy. Wczoraj na konferencji prasowej inwestor - GIK zaprzeczał, jakoby generalny wykonawca mógł podpisać umowy z podwykonawcami bez zgody zamawiającego.

GIK odpowiadający za realizację Trasy Słowackiego informuje, że zamawiający ani wprost, ani przez przemilczenie nie wyraził zgody na zawarcie umów z podwykonawcami. GIK rozpatrując kolejne wnioski uzasadniał powody, dla których umowy z podwykonawcami nie mogły być podpisane.


We wnioskach o wyrażenie zgody umowy były analizowane tak, by po pozytywnej decyzji i przyjęciu solidarnej odpowiedzialności miasto nie ponosiło ryzyka podwójnych płatności. Jak twierdzi GIK, umowy generalnego wykonawcy z podwykonawcami nie zawierały kompatybilnych z umową główną zapisów dotyczących terminów i warunków płatności oraz sposobu należytego wykonania zamówienia. Zainteresowani nie zaproponowali w tym przypadku żadnych zmian w umowach, aby miasto mogło uniknąć.


GIK tłumaczy, że zgoda na zawarcie umowy między wykonawcą a podwykonawcą może być wyrażona pod warunkiem przedstawienia inwestorowi umowy lub jej projektu. Zamawiający zaznacza w komunikacie, że nie wyrażał zgody poprzez złożenie odpowiednich zastrzeżeń lub sprzeciwu.


Według zamawiającego, nie jest on solidarnie odpowiedzialny z generalnym wykonawcą za wynagrodzenie podwykonawców, ponieważ nie wyraził on zgody na zawieranie przez podwykonawców umowy. GIK twierdzi, że każdy z członków konsorcjum odpowiada solidarnie wobec podwykonawców i dostawców, którzy mogą dochodzić swoich roszczeń od każdego z nich.


Gdańskie Inwestycje Komunalne podają w komunikacie, że żaden z podwykonawców nie wystąpił o wyrażenie zgody na zawarcie umowy przed jej zawarciem z Hydrobudową, ani w ciągu pierwszego roku wykonywania kontraktu. W oświadczeniu czytamy „aktualnie, kiedy ich kontrahent ogłosił upadłość, próbuje się odpowiedzialnością za swoje handlowe decyzje obciążyć miasto Gdańsk, które ze swoich zobowiązań w ramach kontraktu wywiązuje się terminowo i w pełnym zakresie”.


Generalny wykonawca podpisał z GIK umowę na budowę Trasy Słowackiego 11 marca 2011 roku. Z kolei pierwsze wnioski o wyrażenie zgody na umowy docierały do GIK od 21 marca tego roku od Hydrobudowy, a nie podwykonawców. Oznacza to, że w ciągu roku wykonywania umów, nie pojawiła się jakakolwiek refleksja ze strony podwykonawców co do próby zmniejszenia ryzyka niewypłacalności Hydrobudowy.


4 maja 2011 roku Hydrobudowa powiadomiła zamawiającego o dokonanej sesji cesji wierzytelności z tego kontraktu i od tego wszelkie płatności, aż do osiągnięcia kwoty przelanej wierzytelności mogły być dokonywane wyłącznie na wskazany rachunek banku. Wnioski o wyrażenie zgody na zawarcie umów z podwykonawcami wpływały dopiero do 21 marca 2012 roku, a w tym czasie miasto zobowiązane było do zapłaty bankowi i nie można było przyjąć solidarnej odpowiedzialności za wynagrodzenie wobec podwykonawców. Skutkowałoby to koniecznością dwukrotnej płatności za wykonane roboty.


Gdy okazało się, że Hydrobudowa zalega z płatnościami, zamawiający podjął wysiłki do załatwienia sprawy. Miały temu służyć zawierane porozumienia dotyczące bezpośrednich płatności zawarte z kilkoma podwykonawcami na zasadzie umów przekazu. Dzięki nim miały zostać dokonane płatności w łącznej wysokości ponad 20 mln 237 tys. zł. Hydrobudowa nie zrealizowała tych porozumień, co uniemożliwiło miastu dokonania tych płatności.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PBG zatwierdziło projekt umowy restrukturyzacyjnej

Drogi i autostrady

PBG zatwierdziło projekt umowy restrukturyzacyjnej

Rynek Infrastruktury 04 września 2013

PBG chwali się ogromnym wzrostem przychodów

Drogi i autostrady

PBG chwali się ogromnym wzrostem przychodów

Rynek Infrastruktury 05 września 2013

PBG: 40-procentowy spadek przychodów

Intermodal i logistyka

PBG: 40-procentowy spadek przychodów

Rynek Infrastruktury 15 listopada 2013

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PBG zatwierdziło projekt umowy restrukturyzacyjnej

Drogi i autostrady

PBG zatwierdziło projekt umowy restrukturyzacyjnej

Rynek Infrastruktury 04 września 2013

PBG chwali się ogromnym wzrostem przychodów

Drogi i autostrady

PBG chwali się ogromnym wzrostem przychodów

Rynek Infrastruktury 05 września 2013

PBG: 40-procentowy spadek przychodów

Intermodal i logistyka

PBG: 40-procentowy spadek przychodów

Rynek Infrastruktury 15 listopada 2013

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5